1
دکتری فقه و معارف اسلامی با گرایش کلام اسلامی و استاد جامعه المصطفی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و اصول جامعه المصطفی العالمیه
چکیده
پرسش بنیادین دراین مقاله این است: آیا شارع در فرامین و احکام خود از اغراض و مقاصدی که برای عقل و خرد انسانی قابل فهم باشد، پیروی میکند؟ ماهیت مقاصد شریعت چیست؟ برای پاسخ این پرسش به «ماهیت مقاصد شریعت و اقسام آن از دیدگاه فریقین» پرداخته شده است، مبنای دانش مقاصد شریعت بر این است که خداوند به چیزی فرمان یا از چیزی باز نداشته، مگر اینکه مقصدی در ورای آن وجود دارد. اصطلاح مقاصد شریعت در میان اندیشمندان اهل سنت رایج و کتابهای از گذشته تاکنون، در مورد آن دانش نوشته شدهاست. ولی در میان اندیشمندان شیعه به دلیل نوع منابع و ساختار اجتهاد و نیز شرایط تاریخی کمتر دیده میشود و بیشتر اصطلاح حکمت و علل بکار رفته است. مقاصد شریعت و نصوص مبین آن در فقه امامیه نمیتواند به عنوان یک منبع مستقل حکم شرعی قرار گیرد و بیشتر نقش تفسیر نصوص شرعی را دارد. اما علمای اهل سنت (به جز ظاهریه) مقاصد شریعت و مصلحت را در قالب قیاس، مصالح مرسله، استحسان و سد ذرائع به عنوان منبع مستقل حکم شرعی به کار میگیرند. مقاصد شریعت، پاسخگو به حس کنجکاوی که در سرشت بشر به ودیعه گذاشته شده است، میباشد؛ زیرا دیدگاه مقاصدی توجه انسانها را به دین جلب میکند و خواهان جلب مصلحت و دفع مفسده است. هدف اصلی در این مقاله بیان ماهیت مقاصد شریعت و نقش آن در استنباط احکام است، که از منظر اندیشمندان فریقین، مورد بررسی قرار گرفته است، حاصل یافتههای این نوشتار عبارتنداز:
1. مقاصد شریعت با عناوین گوناگون، مانند حکمت، تشریع، علل الشرایع...کانون توجه عالمان و امامان مذاهب اسلامی بوده است. 2. امروزه بدلیل ناتوانی مکانیزم فهم سنتی شریعت در رفع نیازمندیهای جدید زمانه، مصلحان را بر انگیخت تا به جستجوی راههای خروج از این مشکل بیاندیشند، ازاینرو، به رهیافت مقاصدی در شریعت به استنباط حکم شرعی روی آوردند