فارغ التحصیل سطح چهار مجتمع عالی فقه، جامعة المصطفی العالمیة
چکیده
مهدویت برگرفته از واژه مهدوی به معنای هدایت کننده و هدایت شده است. در فرهنگ تشیع مهدی یکی ازالقاب معروف امام عصر(عج) است. اعتقاد به مهدویت دراندیشه اسلامی ازمسلمات و مورد اتفاق شیعه و اهل سنت است. علاوه برآن عقیده به ظهورمنجی در پایان جهان در ادیان آسمانی و جود داشته و دارد. اینکه برخی قلم به دستان اهل سنت مانند احمد امین و رشید رضا، اعتقاد به مهدویت را ساخته و پرداخته شیعه خوانده اند، هیچگونه مدرک و سندی ارائه نداده اند، بلکه سند و مدرک برخلاف آن در تألیفات علمای اهل سنت و منابع حدیثی آنها و جود دارد، به اعتراف دانشمندان این فرقه روایات مهدویت به تواترمعنوی رسیده است. انتظار فرج (ظهور مهدی عج) برای اصلاح جامعه از برترین عبادت است. اعتقاد صحیح به مهدویت هیچگاه موجب ترک واجبات، و کناره گیری از اصلاح جامعه نمی شود، بلکه ثمرات و آثار مثبت فراوانی را می تواند داشته باشد. ازجمله روح امید، تقوا، و پویایی را در انسان ها ی معتقد زنده میسازد. ظهور مدعیان دروغین مهدویت از آثارسوء اعتقاد به مهدویت نیست، بلکه انحرافاتی است که درجامعه اسلامی به و جود آمده است. این انحرافات در صورت بیداری و هوشیاری مسلمانان هیچ گونه خللی دراین اعتقاد وارد نمی سازد. راه مقابله با این گونه انحرافات تبیین اعتقاد درست از مهدویت و مبارزه خرد مندانه با این گروه است. چنانکه علمای طراز اول شیعه همچون امام خمینی ره، و دیگران با این روش، وارد عمل شده اند.