فارغ التحصیل سطح چهار حوزه علمیه و کارشناسی ارشد رشته فقه مقارن
چکیده
یکی از مباحث کلامی حقیقت خلقت رسول گرامی اسلام میباشد که آیا اصل خقلت آن حضرت نورانی یا جسمانی است؟ این مقاله سعی کرده نورانیت خلقت پیامبر اکرم و اهلبیت آن حضرت را با توجه به روایات شیعه و سنی موردبحث وبررسی قرار داده است. در این تردیدی وجود ندارد که منشأ پیدایش مخلوقات عالم نور وجود خدای متعال بوده است و بعد این نور الهی در وجود پیامبر اکرم به ودیعت نهاده شده است. براین اساس منشأپیدایش مخلوقات دیگر؛ نور پیامبر است که به صورتهاى نازله و مراتب مختلف در آنها تجلی پیداکرده است. پس پیامبر اکرم و اهلبیت آن حضرتدارای دو حقیقت میباشند:
1. حقیقت نوری؛ به این معنا که اول خلقت ایشان از نور بوده است و روایات زیادی منابع شیعه و اهل سنت در این رابطه وجود دارد.
2. حقیقت جسمانی پیامبر اکرم و اهلبیت ایشان و اینکه آن حضرت مانند دیگر افراد بشر بوده و مثل آنها متولد و خلقشده است.